Spis treści
Dlaczego warto rozpocząć naukę języka od najmłodszych lat?
Zgodnie z przysłowiem „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” to, czego nauczymy się w dzieciństwie, zaowocuje w życiu dorosłym. I chociaż może mieć ono różny wydźwięk, to warto dbać o przekazanie dziecku jak największej ilości tych pozytywnych nauk. Jedną z nich jest zapoznanie go z językami obcymi.
Znajomość języków obcych była przydatna już w czasach starożytnych. Okres średniowiecza wiązał się z nauką języka łacińskiego, a jeszcze nie tak dawno elitarne rodziny zatrudniały angielskich guwernantów i angielskie bony. Całe szczęście w XXI wieku nauka języków obcych stała się o wiele bardziej ogólnodostępna i w zasadzie każde dziecko mogło mieć kontakt z językami obcymi już od wczesnego dzieciństwa.
Przyswajanie języków obcych przez dzieci
Proces aktywizacji języków obcych u dzieci jest obserwowany przez naukowców już od wielu lat. Aktywizacja to inaczej naturalny sposób zdobywania nowych umiejętności. Wynika on z przebywania w określonym otoczeniu i dokonuje się praktycznie samoistnie. Najlepszym przykładem takiej nauki jest nauka języka polskiego przez najmłodsze dzieci. Innym przykładem są rodziny dwujęzyczne lub rodziny ekspatów, gdzie dzieci mają do czynienia na co dzień z co najmniej dwoma różnymi językami.
Szybka aktywizacja jest możliwa dzięki niezwykle pojemnemu i plastycznemu umysłowi dziecka. Im młodsze dziecko, tym zdolność przyswajania jest większa. Dotyczy to pamięci, utrwalania określonych zachowań, zdobywania wiedzy oraz nauki języków obcych. Dlatego też, aby ułatwić dziecku naukę języka obcego, warto rozpocząć ją już w początkowych latach jego życia.
Korzyści płynące z wcześnie rozpoczętej nauki języków obcych
Korzyści płynące z wczesnego rozpoczęcia nauki języka obcego są bardzo duże, ponieważ zwykle odbywa się ona w sposób naturalny, co ją znacznie przyspiesza. Nauka poprzez aktywizację to przyswajanie słów, struktur gramatycznych, sformułowań, ale też akcentu, który jest bardzo trudny do wyuczenia w starszym wieku.
Kolejną korzyścią z wczesnego rozpoczęcia nauki języków obcych jest jej pozytywny wpływ na pracę mózgu. Nauka taka, w przypadku starszych osób opóźnia procesy starzenia mózgu, zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób neurodegeneracyjnych m.in. Alzheimera oraz demencji. Co więcej, jak wykazały badania, wielojęzyczność ma związek z lepszą pamięcią, zwiększoną podzielnością uwagi, poprawą koncentracji, kreatywnością oraz zdolnością do rozwiązywania skomplikowanych problemów.
Dzieci, które znają co najmniej dwa języki, mają przewagę w kontynuacji edukacji nad pozostałymi dziećmi. Znajomość wielu języków pomaga w przyjęciu oraz ukończeniu najbardziej renomowanych uczelni zagranicznych. To z kolei przekłada się na zwiększenie konkurencyjności na rynku pracy. Uczniowie Ci mają szansę na stanowiska w firmach międzynarodowych, co sprzyja poznawaniu zwyczajów oraz kultur obcych krajów. Ma to również przełożenie na wzbogacanie osobowości oraz poprawę zdolności interpersonalnych.
Nie należy zapominać o przyjemnościach, jakie niesie ze sobą znajomość języków obcych. Jedną z nich jest nieograniczona możliwość podróżowania. Poza tym możliwe jest czytanie ulubionych książek oraz oglądanie filmów w oryginalnych wersjach. Podsumowując, rozpoczęcie nauki języków obcych w dzieciństwie ma mnóstwo zalet. Najważniejsze jest jednak podjęcie pierwszych kroków i stworzenie dziecku warunków do ich nauki.
Przyswajanie języka obcego – jak pomóc dziecku?
Jest wiele sposobów na zapoznanie dziecka z nowym językiem. Jednym z nich jest przedszkole językowe. Na zajęcia z nauki języków obcych mogą uczęszczać już bobasy, jak ma to miejsce w przedszkolu FSA we Wrocławiu.
U nas w placówce organizowane są zarówno zajęcia, jak i zabawy w języku angielskim. Język angielski jest pierwszym językiem. Każde z nich prowadzone są przez rodzimych lektorów, pochodzących z różnych zakątków świata. Sprawia to, że dziecko kojarzy danego nauczyciela z konkretnym językiem i w takim zaczyna z nim konwersować.
Zajęcia prowadzone u nas w szkołach są oparte na naturalnej metodzie oraz immersji językowej, czyli całkowitym zanurzeniu w nim. Dzieci w ciągu kilkugodzinnych zajęć są ciągle otoczone danym językiem obcym. Sprawia to, że uczą się go w sposób podobny, w jaki uczyły się swojego rodzimego języka. Kontynuacja edukacji możliwa jest na wielu szczeblach.
W FSA uczymy języka angielskiego i realizujemy autorski program dwujęzyczności „Enchanted English” na podstawie wytycznych brytyjskiej podstawy programowej.
Każda z grup uczy się języka polskiego i angielskiego. Jesteśmy dwujęzycznym przedszkolem językowym. W późniejszych latach edukacji, a dokładnie w szkole podstawowej (sprawdź ofertę: prywatnej szkoły podstawowej Saltando) pozostałe przedmioty także prowadzone są w języku angielskim.
Staramy się, aby w naszej szkole panowała przyjazna atmosfera. Dokładamy wszelkich starań, by nauka języków była dla dzieci przyjemnością i nie wiązała się ze stresem. Co więcej, nasi uczniowie przebywają w kolorowych, a zarazem przytulnych salach lekcyjnych, których wystrój nie rozprasza, a jedynie zachęca ich do nauki. Sprawdź co wyróżnia naszą placówkę.
Chcielibyśmy na koniec przypomnieć o tym, że rodzice mogą także mieć swój wkład w edukację dzieci. Można w tym celu zainwestować w zabawki interaktywne, obcojęzyczne. W przypadku starszych dzieci warto pomyśleć o książeczkach aktywizujących, bajkach lub piosenkach w języku obcym. Te niewielkie aktywności mogą dać bardzo zaskakujący efekt.