ZADZWOŃ DO NAS  +48 531 680 680 | LUB NAPISZ  biuro@fsa.edu.pl |

Językowy żłobek i przedszkole FSA, ul. Metalowców 27, Wrocław
FSA

Kiedy najlepiej rozpocząć naukę języka obcego u dzieci?

Nigdy nie jest za późno na naukę nowych umiejętności – w tym umiejętności językowych. To wiemy z całą pewnością i większość z nas szkoli się oraz podnosi swoje kwalifikacje przez całe życie. Odwróćmy jednak pytanie. Czy na naukę języka obcego może być za wcześnie? Być może małe dzieci powinny najpierw opanować własny język, zanim dołożymy im kolejny? A może wiek wczesnodziecięcy to po prostu czas na niczym nieskrępowaną zabawę? Dowiedzmy się jak jest naprawdę!

Małym dzieciom sprzyja naturalna ciekawość

Kilkuletnie dzieci są niezmiernie ciekawe świata i dzięki temu w naturalny sposób przyswajają wiele nowych umiejętności. Nauka języka obcego przychodzi im łatwo poprzez spontaniczne sytuacje i konteksty. Właśnie dlatego małe dziecko odnajdzie się szybko w obcym kraju i zanurzone w tamtejszej rzeczywistości zacznie sprawnie posługiwać się obcym językiem. Tę plastyczność warto wykorzystać i już od najmłodszych lat organizować dziecku jak najwięcej możliwości nauki języka obcego.

Okazuje się, że najlepszym wiekiem na rozpoczęcie nauki języka obcego jest właśnie okres wczesnego dzieciństwa, czyli wiek między trzecim a siódmym rokiem życia. To dlatego przedszkola językowe ukierunkowane na dwujęzyczność cieszą się takim sukcesem i skutecznością. Dzieci objęte odpowiednio zaplanowanym systemem edukacji opanowują język bardzo szybko i bez problemu zaczynają się nim posługiwać. Dużą rolę odgrywa to, że w tak młodym wieku nie istnieją bariery wstydu, które często utrudniają naukę osobom dorosłym.

Dlaczego okoliczności przyswajania języka są tak ważne?

Warto zmierzyć się z popularną opinią, że po osiągnięciu dojrzałości skuteczne opanowanie nowego języka nie jest już możliwe (jest to tak zwana hipoteza okresu krytycznego, ang. critical period hypothesis). Obecnie badacze skłaniają się ku tezie, że nauka języka to złożony proces, na który ma wpływ wiele czynników. Panuje jednak zgoda co do tego, że im bardziej warunki przyswajania nowego języka przypominają naukę języka ojczystego, tym proces ten jest skuteczniejszy. Obydwa te procesy są do siebie podobne i warto wykorzystać ten fakt, aby szybko osiągnąć sukces.

Rodziny dwujęzyczne są naturalnym środowiskiem, w którym istnieją zbliżone warunki przyswajania języka ojczystego oraz obcego. To właśnie wychowanie w takiej rodzinie najczęściej skutkuje u dzieci płynną dwujęzycznością. Nowoczesne placówki edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze starają się stworzyć dzieciom podobne okoliczności, aby nauka języków przychodziła im szybko i skutecznie. Warto wiedzieć, że dzieci wychowywane w duchu dwujęzyczności, czy trójjęzyczności rozwijają się harmonijnie w wielu kierunkach, kształtują cenne umiejętności poznawcze, są kreatywne oraz cechują się logicznym myśleniem. W naszej placówce FSA we Wrocławiu, język angielski jest językiem wiodącym, w którym prowadzona jest większość zajęć i zabaw.

Nauka poprzez zabawę i codzienne sytuacje

Małe dzieci uwielbiają dobrze się bawić, a unikają wszystkiego co ma znamiona nudy. Fakt ten wykorzystuje się w nowoczesnych placówkach edukacyjnych, które wychowują dzieci w duchu dwujęzyczności. Nauka poprzez zabawę oraz immersję, czyli całkowite zanurzenie w języku, jest efektywna i szybko przynosi zamierzone rezultaty. Wybrany język wplatany jest w codzienne czynności, obecny w komunikatach oraz zabawach i aktywnościach. Odpowiednio przeszkolona kadra wie w jaki sposób stosować obcojęzyczne zwroty, aby stały się one dla dziecka zrozumiałe i naturalne. Możliwości nauki języka w codziennych sytuacjach są nieograniczone! Język obcy obecny jest podczas zajęć plastycznych, muzycznych i sportowych. Wszystkie obowiązki i powtarzalne czynności stają się świetną okazją poznawania i utrwalania nowych zwrotów. Już po krótkim czasie stają się one naturalne i samodzielnie stosowane.

Ważne jest, aby nauka odbywała się w przyjaznej i atrakcyjnej atmosferze dobrej zabawy. Do każdego dziecka należy podchodzić indywidualnie i ze zrozumieniem, nie stawiając zbyt dużych wymagań. W nauce poprzez immersję wykorzystuje się naturalną ciekawość dziecka i dążenie do komunikowania swoich potrzeb oraz emocji. Jest to doskonała droga do dwujęzyczności i świetna podstawa doskonalenia języka w starszym wieku.

Jeżeli spodobała Ci się nasza placówka, zapoznaj się z naszym autorskim programem nauczania w przedszkolu i procesem rekrutacji do przedszkola FSA.

Autor: FSA School, przedszkole, żłobek – Redakcja Bloga

Facebook