W FSA inspirujemy się osiągnięciami pedagogiki Marii Montessori oraz porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga.
Porozumienie bez przemocy (NVC – Nonviolent Communication) Marshalla Rosenberga jest nazywane również komunikacją empatyczną lub językiem serca. Komunikując się z dziećmi, stosujemy język komunikacji bez przemocy, aby wspierać uważne i empatyczne relacje. Rosenberg pokazywał ideę komunikacji bez przemocy przeciwstawiając sobie dwa zwierzęta: żyrafę i szakala. Szakal jest symbolem przemocowego komunikowania się. Żyje po to, aby mieć rację. Ocenia, krytykuje, porównuje, analizuje. Żyrafa – roślinożerny, łagodny ssak o wielkim sercu jest symbolem pokojowego porozumiewania się. Żyrafa odnosi się do innych z szacunkiem, empatią i współczuciem. Żyje po to, żeby wzbogacać życie swoje i innych. W FSA uważamy, że mały człowiek ma wiele ważnych rzeczy do powiedzenia i szanujemy to.
Pedagogika Marii Montessori ma w swych założeniach:
Koncepcja rozwoju dziecka w ujęciu Marii Montessori zaprasza dziecko do rozwoju we wszystkich wymiarach: kulturowym, społecznym, fizycznym i duchowym. W FSA łącząc wymogi dwujęzycznej edukacji i indywidualny pęd do nauki przez dziecko, stwarzamy optymalną przestrzeń do rozbudzania wiary w siebie, twórczej spontaniczności i samodzielnej aktywności.