Spis treści
Rozwój dziecka a nauka języków obcych
„Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym trąci na starość” oraz „Czego Jaś się nie nauczy, tego Jan nie będzie umiał” to najprawdopodobniej dwa najbardziej znane przysłowia, które poruszają temat nauki i zdobywania wiedzy. Nic więc dziwnego w tym, że większość rodziców przykłada bardzo dużą wagę do edukacji od najmłodszych lat życia swojego dziecka – warto pamiętać, że przede wszystkim nauka języków obcych jest najbardziej efektywna, jeśli jest rozpoczęta właśnie w okresie wczesnego dzieciństwa.
Wiele prawdy jest w tym, że małe dzieci z łatwością uczą się w trakcie zabawy. Powszechnie wykorzystuje się to w nauce między innymi języków obcych. W połączeniu z tzw. immersją językową (zwaną fachowo zanurzeniem się w języku) nauka angielskiego w grupach przedszkolnych cieszy się bardzo dużym uznaniem – zarówno w odczuciu maluchów, jak również zadowolonych rodziców.
Skuteczna nauka języków obcych (jak również języka ojczystego) w dzieciństwie jest możliwa za sprawą naturalnej dziecięcej plastyczności i chłonności mózgu, elastyczności aparatu języka i mowy, a także braku większych zahamowań do mówienia i ćwiczenia wymowy. Edukacja lingwistyczna – jak podaje dyrektorka prowadząca prywatne przedszkole FSA we Wrocławiu – przynosi wiele korzyści dla wszechstronnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Mowa tutaj nie tylko o stymulacji umysłu, ale również o nauce kreatywności czy treningu umiejętności społecznej, gdyż nauka języka obcego zawsze połączona jest z zabawą i integracją. W nauce języków obcych dla dzieci wykorzystuje się między innymi śpiew, taniec, elementy twórcze i artystyczne – wszystko to sprawia, że zajęcia są interesujące dla dziecka w wieku przedszkolnym, co znacząco przekłada się na zapał i chęć do nauki i uczestniczenia w zajęciach przygotowanych przez lektorów języka obcego i mających odpowiednią wiedzę pedagogiczno-psychologiczną.
Pozytywny wpływ nauki języków obcych na rozwój dziecka
Wpływ dwujęzyczności, a coraz częściej nawet wielojęzyczności na dziecięcy rozwój od lat stanowi bardzo prężny obszar badań medycznych i psychologicznych. Wśród dowodów podkreślających fakt, że nauka języków obcych jest korzystna dla rozwoju dziecka można wymienić między innymi:
- dzieci dwujęzyczne w porównaniu do dzieci władających jedynie jednym językiem charakteryzują się znacznie większym zasobem pamięci roboczej, która jest wykorzystywana między innymi do przetwarzania bieżących informacji oraz do rozwiązywania problemów, nauki;
- wielojęzyczne dzieci i młodzież osiągają zdecydowanie lepsze wyniki w standardowych testach, co potwierdza fakt, że nauka dwóch czy trzech języków obcych poprawia funkcjonowanie poznawcze i polepsza organizację umysłową niezbędną do przyswajania nowej wiedzy i umiejętności;
- badania z wykorzystaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego wskazują, że mózgi osób wielojęzycznych mają większą szansę na aktywowanie obszarów odpowiedzialnych za rozwój mowy nawet w trakcie wykonywania zadań, które nie są związane z językiem; kolejne badania z wykorzystaniem RMI ukazują, że istota szara w mózgach osób wielojęzycznych ma zdecydowanie wyższą gęstość – umiejętność władania językami w wieku starszym sprzyja lepszemu zachowaniu istoty białej, co może stanowić formę przeciwdziałania skutkom starzenia się mózgu i minimalizowaniu wpływu wieku na funkcje poznawcze.
Nie można również zapominać o tym, że nauka języków obcych zdecydowanie wpływa na rozwój sfery społeczno-emocjonalnej. Dzieci wielojęzyczne charakteryzują się zazwyczaj większą otwartością oraz elastycznością poznawczą i społeczną.
Nauka języków od najmłodszych lat życia dziecka
Coraz więcej placówek oświatowych od dłuższego już czasu wprowadza do planu tygodnia zajęcia z języków obcych. Dzięki temu dziecko wzrasta w łatwości posługiwania się językiem, nie nabywa zahamowań i barier w stosunku do mówienia, a także uczy się ekspresji językowej. Dzięki temu późniejsza i bardziej usystematyzowana nauka języka obcego w szkole jest znacznie łatwiejsza, a także bardziej efektywna!
Psychologia rozwojowa określa dwa najważniejsze okresy krytyczne dla rozwoju mózgu. Przypadają one mniej więcej na około 2. i 7. rok życia dziecka – dlatego też zachęca się, aby naukę języków rozpocząć już w okresie żłobka, a następnie kontynuować w przedszkolu i na kolejnych szczeblach edukacji. Szybki wzrost połączeń między komórkami mózgu i wysoka plastyczność mózgu przekłada się zdecydowanie na tempo oraz na jakość uczenia się i przyswajania wiedzy przez maluchy. Potwierdzają to między innymi wyniki badań, które zostały przeprowadzone przez naukowców na Uniwersytecie w Memphis. Zdecydowanie warto zatem to wykorzystać, gdyż wykorzystanie okresu dziecięcego to maksimum korzyści dla dziecka.
Przeczytaj również:
Najlepsza inwestycja w przyszłość – dostęp do swobodnej nauki języków obcych
Troska o wszechstronny rozwój dziecka i o wytworzenie w każdym maluchu naturalnej chęci do poszerzania swojej wiedzy oraz zdobywania nowych umiejętności sprawia, że praktycznie każdy żłobek i przedszkole mają w swojej ofercie naukę języków obcych. Jeśli rodzicowi zależy na szczególnej uwadze przyłożonej do wielojęzyczności warto rozważyć między innymi prywatne przedszkole językowe, gdzie nauka posługiwania się drugim bądź trzecim językiem jest na porządku dziennym. Zajęcia językowe w takiej placówce są znacznie bardziej rozwinięte – nauka języków bez wątpienia otwiera liczne możliwości, które z pewnością zaprocentują w przyszłości.
Wielojęzyczność to prawdziwa inwestycja w przyszłość – oprócz umiejętności językowych poprawia także ogólną sprawność poznawczą, uczy wielozadaniowości, usprawnia umiejętności psychomotoryczne, pozwala szlifować umiejętności artystyczne i wiele innych. Dzieci, które rozpoczęły naukę wybranych języków obcych zyskują prawie 80% więcej szans na sprawne i komunikatywne posługiwanie się kolejnym językiem w dorosłości. Zwiększają się również ich możliwości nauki następnego języka – polijęzyczność jest obecnie jedną z najbardziej cenionych cech w oczach pracodawców na całym świecie.